Maatregelen voor ondernemers en organisaties om uw liquiditeitspositie tijdens de coronacrisis te verbeteren

Het COVID-19 virus (in de volksmond ‘coronavirus’) zet de economie op zijn kop. De Europese Commissie heeft reeds bekend gemaakt € 37 miljard vrij te maken voor de economische gevolgen. Zowel internationale als nationale aandelenkoersen vertonen historisch grote dalingen, maar ook lokale ondernemers worden hard getroffen. Verschillende ondernemers hebben hierdoor te maken met acute liquiditeitstekorten.

De specialisten van Fidor / Credion Ridderkerk hebben daarom de maatregelen opgesomd die door de overheid zijn genomen én maatregelen die ondernemers zelf kunnen nemen om hun liquiditeiten te verbeteren (zowel in crisissituatie als daar buiten).

Maatregelen die de overheid heeft genomen voor MKB-bedrijven die door het coronavirus financiële problemen ondervinden: 

  • Mogelijkheid voor uitstel van betaling van belasting (omzet-, inkomsten-, vennootschaps-, en/of loonbelasting).
  • Beschikbaarheid Borgstelling MKB-krediet (BKMB) voor MKB-bedrijven. Dit betreft een financiering waarvoor de overheid garant staat.
  • Uitbreiding van de werktijdverkorting.

De maatregelen die ondernemers kunnen nemen om hun liquiditeitspositie te verbeteren:

  • Aangepaste cashflow forecast: Hoewel de impact nog steeds moeilijk is in te schatten is het belangrijk om een realistische inschatting te maken van de exploitatie. Zet voor de komende twaalf maanden de verwachte inkomsten en uitgaven op een rij. Een degelijke blik in de toekomst maakt eventuele knelpunten snel inzichtelijk en stelt u in staat daarop te anticiperen.
  • Korting voor vroeg betalen: Bent u afhankelijk van enkele grote, vaste klanten, dan kan het lonen ze een korting te geven bij snelle betaling. Spreek met uw klanten af dat zij een korting krijgen op facturen die binnen een voor u gunstige termijn worden betaald. Dit is een dure oplossing, maar kan zorgen voor meer voorspelbaarheid en eerdere betaling.
  • Periodieke facturering: Bij langlopende projecten kunt u wellicht afspraken maken over een maandelijkse of periodieke factuur. Zelfs als het bedrijf in kwestie een lange betaaltermijn hanteert, krijgt u na de eerste twee maanden toch maandelijks een geldbedrag binnen. Dit kan bij langlopende projecten gunstiger zijn dan een deel vooraf en een deel bij afronding.
  • Aanbetalingen: Opdrachtgevers die liever niet maandelijks betalen voor langlopende projecten – omdat dit administratief meer werk is – zijn wellicht wel bereid te werken met een aanbetaling. Voorafgaand aan de werkzaamheden stuurt u een factuur voor, bijvoorbeeld, 30 procent van het totaalbedrag. Dit geeft u direct meer financiële ruimte. Het resterende bedrag wordt na oplevering gefactureerd.
  • Debiteurenbeheer: een strakke debiteurenbeheer is van belang. Want hoe eerder je betalingsherinneringen en aanmaningen verstuurt, des te sneller je betaalt krijgt.
  • Voorraadbeheer: Voorraadhoudende ondernemingen kunnen hier hun grootste voordeel behalen. Houdt minder voorraad aan. Maak afspraken met leveranciers voor snelle levering. Ondernemers houden niet van “Neen-verkopen”. Maar wees realistisch: is het écht zó erg als je ooit eens niet direct kan leveren?
  • PO-nummers: Veel grote bedrijven werken met PO-nummers (inkoopnummers). Heeft u net een project afgerond, dan is het niet prettig om nog twee weken te moeten wachten op een PO-nummer, en vervolgens nog zestig of negentig dagen te moeten wachten op de betaling. Vraag een PO-nummer dan ook ruim voor afronding van de opdracht aan. Of nog beter: voorafgaand aan de opdracht. Het maakt daarbij niet uit of er wordt gewerkt met een betaling in één keer, aanbetalingen of periodieke facturen. Soms is het mogelijk om één PO-nummer te krijgen voor elke factuur.
  • Maak gebruik van de Bijstand voor zelfstandigen (BBZ) regeling: Zzp’ers kunnen geen beroep doen op de regeling voor werktijdverkorting. De BBZ-regeling biedt een uitkomst voor de verloren inkomsten van zzp’ers. Deze is aan te vragen bij de gemeente waar een zzp’er is ingeschreven. Ondersteuning hiervoor wordt geleverd door Stichting 155 Help een bedrijf.
  • Werk met voorwaartse financiering (factoring): Kan uw bedrijf het zich niet veroorloven om lang te wachten op geld, bijvoorbeeld omdat u vanwege de corona-crisis acuut minder inkomsten heeft en wel personeelslasten heeft die elke maand moeten worden betaald? Dan is voorfinanciering ofwel factoring een verstandige keuze. Bij voorfinanciering worden al uw facturen binnen 24 uur na te zijn verstuurd, voor een deel of geheel voorgeschoten. Is de factuur uiteindelijk door uw klant voldaan, dan volgt het resterende deel. Zo heeft u te allen tijde beschikking over cash.
  • Maak gebruik van overbruggingsfinanciering (korte termijn krediet): Er zijn nieuwe mkb financiers die op basis van omzet over de rekening, pin transacties of inlezen van de administratie zeer snel kredieten kunnen verstrekken met beperkte looptijd (6-24 maanden). Dit kan een ideale manier zijn om snel liquiditeit te creëren.
  • Structurele werkkapitaalfinanciering: Een werkkapitaalfinanciering is voor veel bedrijven een logische bron van financiering. Niet alleen banken, maar ook de nieuwe financiers (waaronder ook crowdfunding platforms) bieden gerichte mogelijkheden om het werkkapitaal te financieren.

Heeft u liquiditeitstekorten of wilt u liquiditeitstekorten voor zijn en wilt u meer weten over bovenstaande maatregelen? Neem dan contact op met één van onze adviseurs. Daarnaast kunnen onze adviseurs u ondersteunen bij de inrichting van de managementinformatie voor een actueel inzicht in uw financials en het doorrekenen van eventuele effecten in uw prognose.

, 17 March 2020 | Gepost in ondernemers, administratie, mkb, algemeen 0 comment(s)

    Plaats een comment

    * Verplicht