Veelkleurig, natuurlijk en internationaal

Fidor Inzicht is deze keer op bezoek bij Hans Janssen, DGA van Lino in Werkendam. Lino importeert uit heel de wereld en levert vervolgens aan zo’n 15 tot 20 landen onbewerkte en bewerkte natuurlijke producten zoals droogbloemen, schelpen, veren, gedroogde fruitschijven, grassen, mossen, hout, pluimen en takken. De veelheid en verscheidenheid van materialen is dus niet te vangen in één toevoeging in de handelsnaam. Lino is een veelzijdig en divers bedrijf.

Hans Janssen werkt hier samen met zijn vrouw en zoon en 29 medewerkers voor een groeiend aantal internationale bedrijven. Deze klanten zijn voornamelijk groothandels in decoratiemateriaal en een aantal grote winkelketens. De bedrijven verkopen het materiaal op hun beurt door aan bloemisterijen, tuincentra en decorateurs. Lino is een veelkleurige onderneming.

De start van Lino

Hoe is het allemaal zo gekomen, vragen wij aan Hans Janssen. “In november 1990 ben ik samen met een businesspartner -de oom van mijn vrouw- gestart. Een mooie samenwerking waar ik nog steeds met goed gevoel aan terugdenk. Drie mensen, mijn vrouw heeft vanaf het begin meegewerkt, die hard moesten werken maar ook ongelofelijk veel plezier hadden. Op het Steurgat in Werkendam werden jaarlijks stappen voorwaarts gezet. Een goede vriend kwam bij ons werken en langzamerhand werd de groep steeds groter. De onderneming groeide en bloeide. Samen met mijn businesspartner ging ik op handelsreizen en kochten we over heel de wereld onze producten in. Allerlei producenten en handelaren in natuurlijke producten zochten we ter plekke op. In die pioniersjaren hebben we de basis gelegd voor waar we nu staan. Een mooi bedrijf, veel internationale leveranciers en een dochteronderneming in Duitsland en een modern logistiek centrum met 5.000 m2 opslagcapaciteit in Werkendam.”

Een groeiende onderneming

Een groeiend bedrijf heeft af en toe groeipijn. Is dat ook bij Lino het geval geweest? Hans Janssen vertelt: “Kijk, ik ben een nuchtere ondernemer. Ik doe heel veel op gevoel. Uitbreiding zoals in de opslagcapaciteit bekijk ik vanuit een zakelijke visie. Heb ik het nodig om te groeien, kan ik het betalen en ga ik hierdoor meer verdienen? Ik bel dan voor alle zekerheid nog even met Erik Baas van Fidor, spreek hier en daar wat vertrouwelingen en hak vervolgens de knoop door.

Ergens begin deze eeuw ging het allemaal snel. De voorraad nam fors toe. Voorraad is in onze branche belangrijk, want we moeten snel kunnen leveren en moeten soms een hele jaaroogst opkopen, maar ook de vraag naar onze producten steeg. Dan moet je snel handelen. Wij kopen in India, Brazilië, Turkije en alle andere landen waar natuurlijke producten groeien die wij kunnen gebruiken. Je kunt niet zeggen: ‘we hebben geen plaats!’ Mede door de lange aanvoerlijnen en de wisselende oogsten moeten we nu eenmaal flexibel zijn en over veel opslagfaciliteiten beschikken”.

De consequenties van groei

Hans Janssen geeft lachend aan dat ‘er geen betere raad is dan voorraad’. “Naast de stijgende volumes speelt de hoeveelheid en diversiteit van producten een rol. Eieren, veren, kaneel, houtproducten uit Indonesië -zoals vazen, potten en andere decoratieve objecten- en verpakte potpourri vragen om veilige en droge opslag.

We besteden veel uit. Het ompakken en verpakken gebeurt middels de werkvoorziening in gevangenissen, sociale werkplaatsen en landen waar de lonen lager liggen dan in Nederland. Maar boven alles is mijn credo: ‘Hoge eisen stellen aan de kwaliteit’. De klant moet ervan op aan kunnen dat wij goede producten leveren. Niet alleen het voldoen aan hoge kwaliteitsnormen is belangrijk, ook duurzaamheid, het milieu en de veiligheid spelen een belangrijke rol. Milieuvriendelijke verfstoffen, minder plastic en de afbreekbaarheid van hulpstoffen zijn belangrijk. De klant wenst er niet altijd voor te betalen, maar wij vinden het belangrijk. In die zin hebben we een hele slag van professionalisering achter de rug. Ook moet aan alle regelgeving worden voldaan en moeten de vergunningen in orde zijn”, aldus Hans.

De ondernemer achter de onderneming

Wat typeert Hans Janssen als ondernemer? “Eerlijkheid, betrouwbaarheid en niet in problemen denken zijn voor mij belangrijke zaken. Ik wil zelf graag op een eerlijke manier benaderd worden, dus ik vraag dat ook van mijn klanten en leveranciers. Ik zoek altijd naar oplossingen en ben flexibel als het gaat om de service die ik mijn relaties wil geven. Zij doen niet snel tevergeefs een beroep op mij. Ik ben een mensen-mens, doe dingen vaak op gevoel en ben niet te beroerd om een stap extra te zetten”. Hoewel Hans Janssen niet zo graag over zichzelf spreekt (“We doen hier alles samen. Ik heb een mooi team van mensen die ik vertrouw en een hoge mate van vrijheid geef. Ik ben geen control-freak.”) weet Fidor Inzicht hem toch het geheim achter zijn succes te ontfutselen.    

“Ik heb na mijn schoolperiode alles zelf moeten leren. Door mijn vele zakenreizen heb ik Engels en Duits leren spreken en me verdiept in allerlei internationale regelgeving, wetten, culturen en gebruiken. De praktijk is vaak de beste leermeester.

De mensen achter de onderneming

“Sommige mensen werken hier al twintig jaar. Daar ben ik trots op. Met mijn manager in Duitsland heb ik een uitstekende verhouding. Een vruchtbare samenwerking. We doen het hier echt samen. De medewerkers zijn absoluut bereid om een stap extra te zetten en overwerk of werken op ongebruikelijke tijden is geen enkel probleem. Niet alleen de mensen die hier in Werkendam werken, maar ook de mensen op locatie in Tunesië, Noorwegen en Turkije -die zorgen voor het kweken van materiaal- horen er helemaal bij. Zo heeft ieder zijn of haar eigen rol”. Op de vraag hoe Hans Janssen van de trends op de hoogte blijft, blijkt opnieuw zijn nuchtere visie op het ondernemerschap. “Ik lees trendboeken, bladen en artikelen en reportages op internet en ik spreek met leveranciers en klanten. Op die manier krijg ik gevoel bij gevraagde materialen, structuren en kleuren. Het gaat natuurlijk om creativiteit en het zoeken naar de juiste mix. Door de jarenlange ervaring heb ik daar wel ‘feeling’ in gekregen. Uiteindelijk bepaalt de koper. Op dit moment is bijvoorbeeld rendierenmos uit Noorwegen in. Een mooi natuurlijk product dat wordt toegepast op wanden en in verschillende arrangementen.

De toekomst

“Beperking van milieubelastende kleurstoffen, duurzaamheid en verwerking en beperking van groeiafval, minder plastic en vermindering van uitstoot speelt ook in onze branche een rol. Daar moeten we op anticiperen. Certificaten gaan steeds belangrijker worden, verder willen wij zoeken naar unieke materialen in andere gebieden dan waar we ze nu uit betrekken.

Natuurrampen brengen verstoring in de aanvoer en daarnaast willen wij de natuur eerbiedigen. Je kunt moeilijk heel het oerwoud leegplukken of roofbouw plegen op de natuur. Allemaal uitdagingen!”, aldus Hans Janssen. “Qua omzet willen we doorgroeien, maar het is geen doel op zich. Het rendement moet gezond zijn en de continuïteit gewaarborgd. Verder kijk ik wel wat er op mijn pad komt. Ik ben een tevreden ondernemer die natuurlijk de ogen open heeft om nieuwe kansen te signaleren. Een goede verstandhouding met mijn mensen, leveranciers en klanten is echter het allerbelangrijkste!” 

Over Erik Baas

“Ik ken Erik al heel lang. Hij denkt met mij mee en ik kan met alles bij hem terecht. Hij is loyaal en deskundig. Betrouwbaarheid is voor mij belangrijk. Dat zit bij Erik wel goed. Hij is goed benaderbaar en laagdrempelig!”